|
Wątek:
|
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Amadeus Polska
|
Autor:
|
Czytelnik IP automat.*
|
Data wysłania:
|
2009-07-13 10:14
|
Temat:
|
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Amadeus Polska
|
Treść:
|
Aktualność: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko firmie Amadeus Polska. Firmie zarzuca się, że mogła wykorzystywać swoją pozycję rynkową do ograniczania konkurencji - podał PAP.
Urząd poinformował, że jego zdaniem Amadeus pobiera nieproporcjonalnie wyższe opłaty za dostęp do bazy danych systemu GDS od biur podróży korzystających z programów mid-office innych producentów. Takie działanie może w nieuczciwy sposób skłaniać biura do wybierania oferty Amadeusa, co stanowi zagrożenie dla uczciwej konkurencji w tym sektorze.
Sprawa pomiędzy UOKiK a Amadeusem toczy się już od 2007 roku. Od tego czasu Amadeus wyjaśnia urzędowi specyficzność i kompleksowość uwarunkowań rynku turystycznego i funkcjonowania systemów GDS, a przede wszystkim branży dystrybucji elektronicznej biletów lotniczych. Zdaniem Amadeusa strategia biznesowa firmy zakłada równe traktowanie wszystkich klientów niezależnie od używanego programu mid-office i nie ma ograniczeń dostępu do własnych baz danych.
Jeśli UOKiK dowiedzie winy, to Amadeus Polska może zostać ukarana karą finansową w wysokości do 10% przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.
Początki polskiej działalności firmy Amadeus sięgają roku 1992. W chwili obecnej 100% udziałów Amadeus Polska Sp. z o.o. należy do Amadeus IT Group SA z siedzibą w Madrycie. Firma zajmuje się elektroniczną dystrybucją produktów i usług turystycznych za pośrednictwem globalnego komputerowego systemu dystrybucyjnego - GDS. System ten zapewnia biurom podróży dostęp do informacji o usługach turystycznych. Z tych usług korzysta obecnie ponad 600 polskich biur podróży.
|