|
Wątek:
|
Długi PKP zostaną uregulowane z budżetu państwa?
|
Autor:
|
Czytelnik IP automat.*
|
Data wysłania:
|
2006-02-04 13:36
|
Temat:
|
Długi PKP zostaną uregulowane z budżetu państwa?
|
Treść:
|
Aktualność: Wszystko wskazuje na to, że PKP nie spłaci tegorocznych rat kapitałowych i odsetek z 6 mld zł długu zaciągniętego w bankach komercyjnych. Gwarantem kolejowych długów jest Skarb Państwa, do którego mogą się zgłosić wierzyciele prosząc o natychmiastową i jednorazową wypłatę.
Ekipa Kazimierza Marcinkiewicza zmieniła strategie wobec PKP. Poprzedni rząd dążył do naprawienia finansów spółki, przez udzielanie gwarancji na zaciągane przez przewoźnika kredyty i emitowane obligacje. Dług miał zostać spłacony ze środków pochodzących z prywatyzacji majątku firmy. System ten dobrze funkcjonował w zeszłym roku. PKP, sprzedając udziały w Koksowni Przyjaźń, spłaciły raty nawet przed czasem.
Ekipa Marcinkiewicza wstrzymała prywatyzację. W tym roku PKP będzie musiało zapłacić wierzycielom 425 mln zł., których nie ma w kasie kolei.
"Na razie firma reguluje zobowiązania na bieżąco. Jeżeli jednak przestanie, to zawsze można albo prolongować spłatę kredytów, albo wyemitować nowe obligacje" - o czym informuje Gazetę Prawną Maciej Stańczuk, prezes WestLB, niemieckiego banku, jednego z największych wierzycieli PKP. W takim przypadku konieczne będą pewne zmiany legislacyjne. Zgodnie z zapisami obecnej ustawy regulującej funkcjonowanie PKP, firma nie ma już możliwości korzystania z dobrodziejstw budżetu.
Zdaniem eksperta firmy analizującej krajowy rynek kolejowy, Janusza Piechocińskiego, banki mogą zażądać natychmiastowej wypłaty i zwrócą się o to bezpośrednio do Skarbu Państwa, a nie do PKP. Będzie to zresztą zgodne z zawartymi umowami kredytowymi i warunkami emisji obligacji restrukturyzacyjnych. Widnieje w nich zapis według którego brak zapłaty przez PKP stanowi naruszenie tych umów i pozwala instytucjom na żądanie natychmiastowej przedterminowej i jednorazowej spłaty udzielonych kredytów i wykupu obligacji.
"Przejęcie przez Skarb Państwa zadłużenia PKP gwarantowanego przez rząd spowoduje pogorszenie statystyk deficytu budżetowego oraz radykalnie zbliża nas do limitów ustawowych dotyczących państwowego długu publicznego i zobowiązań Polski wynikających z procedury nadmiernego deficytu"- o czym informuje Gazetę Prawną Piechociński.
Już wkrótce Skarb Państwa będzie zmuszony pomóc PKP Przewozom Regionalnym w spłacie kolejnych 2 mld zł. Poprzedni rząd planował pokryć tę kwotę kolejną emisją gwarantowanych przez Skarb Państwa obligacji. Ekipa Marcinkiewicza na razie nic na ten temat nie mówi. PKP spłaca długi w niewielkich ratach, ale kosztem regulowania bieżących płatności.
|