Problemy wizerunkowe branży
Tematyka:
ZNALAZŁEM TAKIE STANOWISKO PITu NA STRONIE TTG:
Zbliżający się letni sezon wakacyjny to pora wypoczynku, zwykle długo oczekiwana i wypatrywana. To okazja do zaplanowania podróży w celu poznania nowych miejsc i ludzi, często pora spełnienia marzeń. Niestety, dla niektórych to świetna okazja do zareklamowania swoich usług poprzez grę na ludzkich emocjach. Takie działania, balansujące na granicy etyki, mają miejsce po raz kolejny w wykonaniu Krajowego Rejestru Długów.
Krajowy Rejestr Długów, będący prywatną spółką, stwarza poczucie zagrożenia dla klientów biur podróży, sugerując szczególnie trudną sytuację branży i informując, że do KRD wpisanych jest ponad 430 zadłużonych biur, czyli wg KRD około jedna dziesiąta wszystkich biur działających w kraju. Ma to zaniepokoić potencjalnych klientów i skłonić ich do opłacenia dostępu do posiadanych przez KRD danych. Tymczasem informacje z KRD mają znikomą przydatność dla oceny touroperatora, pokazują bowiem tylko należności zgłoszone przez wierzycieli, w tym także te niewielkiej wartości, a przede wszystkim należności sporne i nieaktualne. Właścicielom spółki polecamy więc zapewne nieznane im powiedzenie "co było a nie jest nie pisze się w rejestr". Zapłacenie za dostęp do rejestru nie daje gwarancji bezpieczeństwa i nie zapewnia właściwego wyboru. Certyfikat "Rzetelna Firma" świadczy o tym, że dana firma nie została odnotowana w jednym z płatnych rejestrów funkcjonujących na rynku. I tylko tyle. Wśród biur, które okazały się niewypłacalne w roku ubiegłym, były takie które nie figurowały w KRD, były także te legitymujące się posiadaniem certyfikatu "Rzetelna Firma".
Można się domyślać, że agresywna reklama komercyjnej spółki przynosi jej teraz wymierne zyski kosztem turystów i biur podróży. Zapewne później przyjdzie kolej na następną branżę. Dlatego ważna jest konsekwentnie prowadzona edukacja konsumencka, w którą aktywnie zaangażowana jest Polska Izba Turystyki. Trudna do przecenienia jest też rola mediów w tym zakresie, bo ważniejsze od taniej sensacji powinno być obiektywne przedstawianie sytuacji. Tak więc, gdy ktoś próbuje obudzić w nas strach, spróbujmy to uczucie przezwyciężyć. Podobno to początek mądrości.
PAWEŁ NIEWIADOMSKI
PREZES POLSKIEJ IZBY TURYSTYKI