Klauzule nadal gnębią branżę
Tematyka:
Aktualność z dnia 2013-04-16:
Klauzule abuzywne wpisywane do rejestru przez UOKiK budzą wiele emocji. Choć ilość klauzul w dziale turystyka wpisywanych na początku 2013 roku wyraźnie spadła (tylko 9 klauzul w pierwszym kwartale i to 8 z orzeczeń z 2012 roku i jedna z 2011), to jednak 2012 rok był pod tym względem rekordowy.
W 2012 roku wpisano do Rejestru Klauzul Niedozwolonych 218 klauzul. Do tej pory rekordowy był rok 2011 w którym wpisano 206 klauzul. Na szczęście 2013 zapowiada się znacznie lepiej. Większość biur poprawiła swoje warunki, a wg. nieoficjalnych informacji główni gracze pozywający biura wzięli na celownik inne sektory (m.in sklepy internetowe).
Touroperatorzy, którzy w 2012 zostali ukarani z powodu następującej liczby klauzul niedozwolonych :
8 TENE TOUR Maciej Wolski z siedzibą w Poznaniu
6 Przemysław Kaźmierczak - "Przemysław Kaźmierczak Energy Tour"
6 Michał Lenkiewicz "Lemitours" Centrum Podróży Lotniczych i Egzotycznych w Warszawie
6 Dariusz Wieczorkowski - P.H.U. Darr-Tell Dariusz Wieczorkowski w Warszawie
5 Paweł Dębski - Centrum Usługowe Nemezis Dębski Paweł z siedzibą w Brzozowie Starym
5 Krystyna Wawrowska Przedsiębiorstwo Turystyczno - Handlowe Biuro Podróży Linda
5 Ewa Chilińska-Baftija - Polsko - Austriackie Biuro Podróży Victoria Travel z siedzibą w Krakowie
4 Zbigniew Cioś - Biuro Turystyki Antałek w Krakowie
4 Michał U., Rafał Barański - Student Travel s.c.
4 Arkadiusz Mamla - Organizator Turystyki Tumim w Skarżysku-Kamiennej
4 Anna Piątek - Biuro Podróży Apter w Żywcu
3 Wojciech Marzec
3 Witold Urbanowicz - Vito Tour z/s w Bielawie
3 Przedsiębiorstwo Turystyczno-Handlowe "Janter" Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
3 Nomada Biuro Pielgrzymkowo-Turystyczne Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
3 Mati World Holidays Sp. z o.o. w Krakowie
3 Maciej Gościniak - CYKLOTRAMP Biuro Turystyczno-Usługowe z siedzibą w Krakowie
3 Logos Travel Marek Śliwka spółka jawna z/s w Poznaniu
3 Jerzy Skoczylas
3 Jan Zgajewski - "JAN" Agencja Turystyczna Jan Zgajewski z/s w Chorzowie
3 Italia Travel Service Sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie
3 Ewelina Antiopoulos
3 Bogusław Szczepanik-Zasada
3 Biuro Turystyki Wojażer Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku
3 Artur Ragan - Studenckie Biuro Turystyczne Gaudeamus w Krakowie
3 Agnieszka Stawiarska-Słaboń - Biuro Turystyki Aktywnej Hit Sport z siedzibą w Nowym Sączu
Tak, czy inaczej rejestr w dziale turystyka liczy obecnie 1066 klauzul, z czego 1057 wpisano do końca 2012 roku. Dla osób zainteresowanych klauzulami w bardziej przyjaznej formie niż podaje UOKiK przedstawiamy kopię rejestru do końca marca 2013 roku.
Możesz także pobrać plik: turinfo_20130405_klauzule_niedozwolone_do_2013_03_31.xls
Znane wielu firmom z branży Stowarzyszenie Towarzystwo Lexus już w 2011 roku oddało palmę pierwszeństwa Stowarzyszeniu Na Rzecz Ochrony Praw Konsumentów - w 2012 83% wpisanych klauzul było po sprawach w których powodem było to stowarzyszenie.
Firmy prowadzące działalność turystyczną czują się zaszczute w sytuacjach, kiedy klauzule w umowach są uważane za niedozwolone. Niestety
Odnosimy wrażenie, że każdy zapis umowny ustanawiający podstawy jego działalności względem relacji z konsumentem lub nakładający na niego jakikolwiek obowiązek stanowi potencjalną klauzulę niedozwoloną - mówi Radomir Świderski, rzecznik prasowy Rainbow Tours. Natomiast zdaniem Aleksandry Olechnowicz z biura Ecco Holiday
Nie należy zabezpieczenia interesów klienta rozpatrywać w kontekście utrudnień dla organizatora.
Niestety interpretacja przepisów w wielu przypadkach nie odnosi się do ich praktycznego zastosowania, jak np. klauzula dotycząca zmian godzin czarterowych.
Podawanie godzin wylotu/powrotu na umowie w chwili, gdy niejednokrotnie klient dokonuje rezerwacji z dużym wyprzedzeniem nie jest realne w warunkach rynku opartego na czarterach. Brakuje również elastyczności przy wpisywaniu klauzuli do rejestru klauzul od których nie można się odwołać, ponieważ jeżeli klauzula znajdzie się w rejestrze to już w nim pozostaje. - zaznacza Świderski.
Z czasem można oczekiwać, że touroperatorzy zechcą przenieść koszty związane ze zbyt skrupulatną ochrona konsumenta na klienta i podniosą ceny imprez turystycznych. Podobnego zdania jest Marek Śliwka z Logos Travel -
Utrzymywanie tej nienormalnej sytuacji na dłuższą metę obróci się przeciwko konsumentom, bo przedsiębiorcy zaczną wkalkulowywać kary za klauzulę niedozwolone w koszty prowadzenia przedsiębiorstwa i ostatecznie przerzucą to na klienta...
Czy istnieje określony czas, jaki mają firmy na poprawę ewentualnych nieprawidłowości zawartych w umowie z klientem? Reakcja musi być błyskawiczna. O konsekwencjach zbyt późnej reakcji, w momencie kiedy klauzule już się pojawiły przekonało się biuro podróży Funclub. Jak mówi Piotr Sućko, Prezes Zarządu Biura Podróży Funclub skutki
Zapłaciliśmy już prawie 100 tys. zł kary za warunki uczestnictwa, które opublikowane zostały w katalogu LATO 2011, drukowanym z 10 miesięcznym wyprzedzeniem sezonu lato 2011. Pomimo, że uczestnicy naszych imprez mieli już warunki uczestnictwa bez zapisów kwalifikujących się pod niedozwolone, zostaliśmy ukarani przez UOKiK. W tym względzie może to być duże utrudnienie działalności..
W takim razie czy istnieje jakaś alternatywa, która pozwoliłaby na lepsza ochronę zarówno interesów touroperatorów jak i praw klientów? Rafał Barański ze Student Travel uważa, że
alternatywą byłoby wydanie ujednoliconych warunków uczestnictwa dla wszystkich touroperatorów lub kilku wzorów odpowiadających działalności organizatorskiej, przykładowo dla imprez samolotowych, autokarowych, pobytowych itp., które to wzory powinny być zweryfikowane i potwierdzone przez UOKiK, iż nie zawierają klauzul, ani żadnych godzących w dobro konsumenta regulacji. Jednak i to nie da gwarancji, że ktoś umowę bazującą na takim wzorze nie zaskarży, a cała sprawa rozstrzyga się wtedy w sądzie.
Biorąc pod uwagę ilość klauzul abuzywnych wpisanych do rejestru od początku jego istnienia można sądzić, że touroperatorzy maja problem z poprawnym formułowaniem umów. Dla wielu to wyolbrzymianie problemu i sposób na dodatkowy zarobek, na który pozwalają luki w polskim prawie.
Warunki, które przeglądają prawnicy, które akceptuje nawet UOKIK - są następnie zaskarżane do sądu przez pojawiające się jak grzyby po deszczu nieuczciwe, powołane w złej wierze stowarzyszenia prawników - fałszywie zatroskanych o dobro konsumentów, które dla żądzy zysku paraliżują pracę touroperatorów. - mówi Marek Śliwka, prezes biura podróży Logos Travel.
Na niedoskonałość ustawy i często przesadne nękanie przedstawicieli wielu branż wskazuje Krzysztof Wilk z Biura Doradztwa Prawnego przyznaje, że
kwestia rejestru klauzul niedozwolonych i nie dotyczy to tylko branży turystycznej wymknęła się w pewnym momencie spod kontroli ponieważ nikt nie przewidział "prokonsumenckiej" i masowej działalności stowarzyszeń. Ustawodawca miał zadbać o przejrzystość, a przede wszystkim użyteczność ewidencji.
W efekcie powstał rozbudowany rejestr, w którym powtarzają się często niemal identyczne zapisy umowne i z którego bardzo trudno jest korzystać prawnikowi, nie mówiąc o przeciętnym przedsiębiorcy. - mówi Krzysztof Wilk. Dlatego
działalność prokonsumenckich stowarzyszeń oceniam negatywnie z etycznego punktu widzenia ale jedno trzeba przyznać - biura podróży zaczęły się przejmować swoimi wzorcami umownymi i już nie lekceważą tego tematu w takim stopniu jak jeszcze kilka lat temu. - kontynuuje.
Istotnie - idąc tym tropem to może za kilka lat będziemy mieli prywatne oddziały policji (drogowej) i straży miejskiej, które za zebranie dowodów wykroczenia (na początek za nadmierną prędkość i złe parkowanie) i oskarżenie posiłkowe, dostaną "zwrot kosztów" zastępstwa procesowego od Państwa jako de facto udział w mandacie/grzywnie nałożonej na "przestępcę"...