|
Wątek:
|
Linie lotnicze nie przestrzegają praw pasażerów
|
Autor:
|
Czytelnik IP automat.*
|
Data wysłania:
|
2007-12-13 13:06
|
Temat:
|
Linie lotnicze nie przestrzegają praw pasażerów
|
Treść:
|
Aktualność: Tylko w tym roku, prawie 400 razy linie lotnicze naruszyły przepisy i prawa pasażerów. Najczęściej powtarzające się przewinienia to sprzedaż większej liczby biletów, w stosunku do liczby miejsc i niewypłacanie odszkodowań.
Urząd Lotnictwa Cywilnego nałożył 12 kar na przewoźników łamiących prawa pasażerów. Reprymendy nie odstraszają od najpoważniejszych przewinień, gdyż nie są wysokie. Najwyższa grzywna wyniosła 4,8 tys. zł. Działająca w ULC Komisja Ochrony Praw Pasażerów rozpatrzyła w tym roku ponad 1000 spraw. Ok. 400 decyzji potwierdziło naruszenie prawa, a tylko 69 orzeczeń stwierdzało ich brak. Linie lotnicze świadomie powtarzają praktyki, za które zostały już ukarane. Najczęściej jest to tzw. overbooking, czyli sprzedaż większej liczby biletów, niż jest miejsc w samolocie, niewypłacanie odszkodowań, brak informacji o prawach przysługujących pasażerom, niedokonywanie zwrotu za niewykorzystany bilet, czy brak opieki nad matkami podróżującymi z małoletnimi dziećmi.
ULC nie ujawnia listy ukaranych, wiadomo jednak, iż najczęściej są to polskie firmy.- Procedura wymaga, aby najpierw reklamacja wpłynęła do przewoźnika. W przypadku linii zagranicznych pasażerowie bardzo często nie podejmują żadnych działań, bo skarga musiałaby zostać napisana w języku obcym - poinformowała Katarzyna Krasnodębska z ULC.W tym roku, do ULC trafiło prawie tyle samo zażaleń co w 2006. Wzrosła liczba skarg odnośnie przyjęcia na pokład i odwołaniach lotów. Coraz mniej jest donosów związanych z opóźnieniem połączeń. W pierwszej połowie 2007 r., Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECK), zanotowała 1500 spraw dotyczących podróżowania samolotami. - W 2005 r. sieć ECK przyjęła 2716 zgłoszeń od klientów linii. W 2006 r. takich zgłoszeń było już 4901. Ewentualny wzrost liczby spraw w tym roku będzie można wykazać dopiero po sporządzeniu statystyk uwzględniających drugą połowę roku, czyli gorący okres wakacyjny. Prowadzone przez ECK sprawy to jedynie wierzchołek góry lodowej - oświadczyła Karolina Tołwińska z ECK.
Jednostką kontrolującą przestrzeganie przez przewoźników lotniczych postanowień Rozporządzenia 261/2004/WE, jest Komisja Ochrony Praw Pasażerów (KOPP). Do obowiązku przewoźników należy natomiast informowanie pasażerów o przysługujących im prawach, ponadto zobowiązani są ono do umieszczania na pokładach samolotów ulotek opisujących procedurę dochodzenia roszczeń w przypadku powstania naruszenia.
|