Podsumowanie TOUR-SALON 2011
Tematyka:
Aktualność:
Tegoroczna, 22 edycja największych w Polsce Targów Regionów i Produktów Turystycznych Tour-Salon, która odbyła się w dniach 19-22 października okazała się prawdziwie międzynarodowym wydarzeniem. Na targach zaprezentowało swoją ofertę 750 firm z 43 krajów. Wystawcy podkreślają, że udział w targach Tour-Salon to wspaniała okazja umocnienia wizerunku firmy, a także miejsce bezpośredniego spotkania specjalistów i wymiany doświadczeń z branży. Atrakcyjny, egzotyczny, kolorowy, medialny Tour-Salon 2011 cieszył się popularnością również wśród zwiedzających, których liczba sięgnęła 30.000!
Targi Tour - Salon skupiają przedstawicieli świata turystyki, a w szczególności: narodowe i regionalne organizacje turystyczne, przedstawicieli turystyki biznesowej, biura podróży i touroperatorów, wszystkie polskie i wiele zagranicznych regionów, gestorów bazy noclegowej, przewoźników, portale internetowe, usługi w turystyce oraz wydawnictwa branżowe.
Tegoroczna ekspozycja, prezentowana w 2 nowoczesnych pawilonach, przygotowana została na bardzo wysokim poziomie. Swoją najnowszą ofertę prezentowało 750 firm z 43 krajów, mianowicie: z Armenii, Austrii, Białorusi, Brazylii, Bośni i Hercegowiny, Bułgarii, Chin, Chorwacji, Czech, Cypru, Danii, Dominikany, Egiptu, Francji, Grecji, Gruzji, Hiszpanii, Indii, Irlandii, Izraela, Jordanii, Japonii, Kenii, Litwy, Maroko, Meksyku, Niemiec, Norwegii, Palestyny, Polski, Portugalii, RPA, Rosji, Rumunii, Słowacji, Sri Lanki, Tunezji, Turcji, Ukrainy, USA, Węgier, Wielkiej Brytanii, Włoch.
Tour-Salon2011 swoim patronatem objął Minister Sportu i Turystyki, Prezydent Miasta Poznania oraz Polska Izba Turystyki i Polska Organizacja Turystyczna.
Przez 4 dni targi odwiedziło blisko 30.000 zwiedzających, w tym połowa podczas dwóch pierwszych dni przeznaczonych wyłącznie dla profesjonalistów z branży, m.in.: właściciele i zarządzający atrakcjami i produktami turystycznymi, touroperatorzy, właściciele i sprzedawcy biur podróży oraz agencji turystycznych, ambasadorowie i pracownicy placówek rządowych, specjaliści z dziedziny doradztwa i promocji w turystyce. Nie zabrakło również przedstawicieli organizatorów spotkań biznesowych, turystyki aktywnej, wyjazdów typu incentive oraz organizacji non-profit. Dopisała również, przybywająca licznie, szeroka publiczność, zainteresowana turystyką oraz poszukująca inspiracji podróżniczych.
Krajem Partnerskim targów było w tym roku Maroko - kraj zachodzącego słońca, tzw. "brama do Afryki", oddalona od Europy o zaledwie 14 km. Maroko promowało swoje ciepłe wybrzeże Morza Śródziemnego i Oceanu Atlantyckiego, gdzie spragnieni ciepła mogą upoić się afrykańskim słońcem, a zwolennicy aktywnego wypoczynku mogą oddawać się takim sportom jak windsurfing, kitesurfing, narty wodne, golf czy wędkarstwo. Maroko przedstawione zostało jako kraj wielokulturowy, ujmujący naturalną serdecznością mieszkańców i przyciągający egzotyką ich zwyczajów. To swoiste połączenie nowoczesności z wciąż żywą tradycją.
Przedstawiciele Maroko podczas targów Tour-Salon przygotowali ekspozycję specjalną zlokalizowaną na dwóch stoiskach, która przybliżyła zwiedzającym ten egzotyczny kraj. Niezwykle atrakcyjna okazała się konferencja "Symbole i znaki w życiu Marokańczyków" oraz pokaz tańca brzucha przy akompaniamencie marokańskiego zespołu Cha Laban Group.
Regionem partnerskim Tour-Salonu zostało Województwo Zachodniopomorskie - region słynący z morenowych wzniesień, licznych jezior, dolin rzecznych, dużych obszarów leśnych, nadmorskich klifów i piaszczystych plaż. W ramach ekspozycji specjalnej przygotowany został szereg konferencji promujący ten wspaniały region, m.in.: "Produkty turystyczne Wysp Wolin i Uznam", "Zachodniopomorski Szlak Żeglarski - rozwój produktu turystyki wodnej Województwa Zachodniopomorskiego", "Szczecin Floating Garden - Ludzie_Miejsca_Wydarzenia", "Pomorski Krajobraz Rzeczny polsko-niemiecki projekt transgraniczny", "Partnerstwo Odry - współpraca z VisitBerlin", "Turystyka uzdrowiskowa, Spa & Wellness w Zachodniopomorskim".
Województwo Zachodniopomorskie okazało się szczególnie atrakcyjne dla miłośników uprawiania żeglarstwa i windsurfingu, spływów kajakowych, wędrówek pieszych i rowerowych, wczasów w siodle, pól golfowych czy też łowiectwa. Można tu zakosztować również kitesurfingu, paralotniarstwa, skoków spadochronowych, wybrać się w dzikie leśne ostępy czy uczestniczyć w szkole przetrwania.
Złote Medale MTP to prestiżowa nagroda przyznawana tylko tym produktom, które wyprzedzają konkurentów pod względem innowacyjności i jakości. Na targach TOUR-SALON 2011 nagrodzono 5 produktów turystycznych, mianowicie: "Szlak Orlich Gniazd" zgłoszony do konkursu przez Śląską Organizacją Turystyczną w Katowicach, "Podziemne Miasto Osówka" w Głuszycy, "Szlak Architektury Drewnianej" zgłoszony przez Małopolską Organizację Turystyczną w Krakowie, "Szlak Kajakowy Bug - Krzna" zgłoszony przez Lubelską Regionalną Organizację Turystyczną w Lublinie, "Świętokrzyski Szlak Archeo-Geologiczny" zgłoszony przez Regionalną Organizację Turystyczną Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach oraz "Poznań za pół ceny" zgłoszony przez Urząd Miasta Poznania.
W tym roku nagrody Acanthus Aureus zdobyło następujących 10 podmiotów, których stoiska najbardziej sprzyjają realizacji strategii marketingowej firmy: Małopolska Organizacja Turystyczna, Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie, Kujawsko-Pomorska Organizacja Turystyczna, Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, Krakowskie Przedsiębiorstwo Hotelarsko-Turystyczne Sp. z o.o. Hotel KRAKUS***, Hotel Junior Krakus*, Zachodniopomorska Regionalna Organizacja Turystyczna, Łódź i Region Łódzki, Powiat Poznański, Miasto Poznań, Maroko Travel Sp. z o.o., Nowa Itaka Sp. z o.o.
Podczas targów Dyrektor Departamentu Marketingu w Palestyńskim Ministerstwie Turystyki Majed Ishag wraz z prezesem MTP Andrzejem Byrtem podpisał list intencyjny w sprawie przyznania Palestynie tytułu "Kraju Partnerskiego" przyszłorocznej edycji targów. Podczas swojego wystąpienia Majed Ishag podkreślił, iż udział Palestyny na targach to ogromna szansa na promocję kraju na polskim rynku, a także na zmianę wizerunku Palestyny, która kojarzona jest z niestabilną sytuacją polityczną.
Niepodważalną zaletą targów Tour- Salon jest bogaty program wydarzeń w którego skład wchodzą profesjonalne konferencje, warsztaty i prelekcje z udziałem najwyższej klasy specjalistów ze świata turystyki i biznesu. Wielu gości przyciągnęła dwudniowa konferencja Travel 2.0 organizowana przez MTP, Grupę eholiday.pl oraz portal HotelNews.pl. Podczas wydarzenia niezależni eksperci i praktycy dzielili się swoją wiedzą z zakresu marketingu internetowego. Zaprezentowano przykłady efektywnych kampanii marketingowych w branży travel, zasady prawidłowego usprawnienia serwisu pod kątem wyszukiwarek, wykorzystania portali społecznościowych w komunikacji marketingowej, a także tworzenia kampanii
e-mailingowych. Uzupełnieniem konferencji były praktyczne warsztaty dla obiektów noclegowych, biur podróży i firm turystycznych.
Podczas konferencji Travel 2.0 rozdane zostały nagrody Plebiscytu Dobra Strona Turystyki. Nagrodę w kategorii Biuro Podróży otrzymał serwis www.itaka.pl. Statuetkę Dobra Strona Turystyki w kategorii Portal Turystyczny otrzymało wydawnictwo Demart za witrynę PolskaNiezwykla.pl. Wśród Serwisów miejskich i regionalnych uwagę jurorów zwróciła strona Gliwice.eu, natomiast wśród obiektów noclegowych najlepsza okazałą się www.DrIrenaErisSpa.com. Nagrodę Prezesa Międzynarodowych Targów Poznańskich otrzymał serwis Vacansoleil.pl. Przyznano też wyróżnienie dla marketing4hotels oraz Trail.pl.
Niezwykle ciekawie wypadła konferencja "Mistrzostwa Europy w piłce nożnej 2012 szansą dla polskiej turystyki - duże możliwości, wielkie wyzwanie". Reprezentanci spółek i organizacji odpowiadających za realizację projektu w naszym kraju, takich jak Euro 2012 Polska, PL.2012, Euro Poznań 2012 czy też Polska Organizacja Turystyczna przybliżyli wszystkim słuchaczom obecny stan realizowanych działań oraz przekazali program promocji turystycznej Polski w kontekście Euro2012. Gościem specjalnym była Organizacja VisitBerlin, której przedstawiciel przekazał wiedzę nabytą podczas organizacji Mistrzostw Świata w Niemczech w piłce nożnej w roku 2006. Swoje prelekcje wygłosili także reprezentanci Rekomendowanych Centrów Pobytowych Dwór Oliwski oraz Olandia.
Niezwykle medialnym wydarzeniem była obecność na targach - Wojciecha Cejrowskiego. Ten badacz ginących plemion Amazonii, popularny dziennikarz radiowy i telewizyjny, artysta kabaretowy, pisarz i publicysta, w swoim autorskim programie "Nie chcecie tam być" opowiadał o sekretach swoich wojaży, chętnie odpowiadał na pytania uczestników, podpisywał książki, a także pozował do zdjęć.
Tradycyjnie na targach odbył się XX Ogólnopolski Przegląd Książki Turystycznej i Krajoznawczej, a także po raz drugi organizowany Poznański Festiwal Podróży i Fotografii - pierwszy tego typu festiwal w Polsce oferujący statuetki dla obieżyświatów. Uzupełnieniem festiwalu był konkursu o Nagrodę im. Kazimierza Nowaka, którego uczestnicy prezentowali podróże z najróżniejszych części świata w ciekawy i niekonwencjonalny sposób. Największe uznanie zdobył pokaz Małgorzaty Goliszewskiej "Kaukaskie Lato".
Popularnością cieszyła się również konferencja promująca Region Jeleniogórski z udziałem gościa specjalnego: Mai Włoszczowskiej - zawodniczki kolarstwa górskiego, wicemistrzyni olimpijskiej z Pekinu, złotej medalistki mistrzostw świata w wyścigu elity MTB oraz w maratonie MTB, wielokrotnej wicemistrzyni i mistrzyni Europy.
Wydarzeniem organizowanym po raz pierwszy na targach, które przyciągnęło szerokie grono wystawców jak i zwiedzających były "HAPPY HOURS" zorganizowane przez Region Veneto, Regionalną Organizację Turystyki Veneto, Konsorcjum Belle Dolomiti, Międzynarodowe Targi Poznańskie oraz redakcję TTG Poland. Na stoiku Regionu Veneto można było skosztować specjałów kuchni włoskiej, poruszać się w rytm skocznych hitów, a także wygrać atrakcyjne nagrody! Była to również doskonała okazja do spotkania innych wystawców oraz wsłuchania się w opinie zwiedzających. Pierwsze HAPPY HOURS cieszyły się tak dużą popularnością, iż została podjęta decyzja o ich organizacji również w przyszłym roku.
W programie targów znalazły się również wydarzenia dotyczące interesujących i aktualnych tematów w turystyce. Dużą popularnością cieszyła się konferencja "Ryzyko przelotów grupowych" zorganizowanych przez MTP i Travel Bidder, a także "Irytacja w turystyce. Zakupy grupowe i social media-rozczarowania i niedostatki" organizowane przez portal Otowakacje. O "Sztuce taniego latania" opowiadał portal Fly4free, a Planet PR przybliżył temat "Questing w turystyce".
Ponieważ Tour-Salon to targi tętniące życiem i muzyką zwiedzających nie zaskoczył organizowany przez RMF FM ranking najlepszych wakacyjnych przebojów promujących atrakcje turystyczne.
Kolejna edycja targów Regionów i Produktów Turystycznych Tour-Salon, 24-27 października 2012!