|
Wątek:
|
Doskonalenie Kadry Szkół Zawodowych z Branży HoReCa
|
Autor:
|
Czytelnik IP automat.*
|
Data wysłania:
|
2011-07-07 13:00
|
Temat:
|
Doskonalenie Kadry Szkół Zawodowych z Branży HoReCa
|
Treść:
|
Aktualność: Z opinii przedstawicieli i przedstawicielek przedsiębiorstw z branży hotelarsko-gastronomicznej jasno wynika, że istnieje przepaść między tym, czego uczniowie i uczennice uczą się w szkołach zawodowych, a tym czego wymaga od nich praca w rzeczywistych warunkach. Jeśli do tego dodamy również brak czasem nawet podstawowej wiedzy na temat kuchni oraz standardów obsługi konsumenckiej w Europie mamy pełen obraz typowych problemów przeciętnego absolwenta i absolwentki szkoły zawodowej.
Nauczyciele przedmiotów zawodowych w zawodach kucharz i kelner często nawet mimo najszczerszych chęci nigdy nie mieli okazji przetestować i zweryfikować swojej wiedzy podczas pracy w prawdziwej restauracji czy hotelu. Europejski Program Doskonalenia Nauczycieli Branży HoReCa daje im możliwość podniesienia kwalifikacji podczas dwutygodniowych zagranicznych praktyk zawodowych w restauracji/hotelu w kraju europejskim z dobrze rozwinięta branżą HoReCa.
W dniach 27-28 czerwca br. w Hotelu Krasicki w Lidzbarku Warmińskim odbyła się konferencja, pt.: "Doskonalenie Kadry Szkół Zawodowych z Branży HoReCa" zorganizowana przez Fundację na Rzecz Budowy Społeczeństwa Opartego na Wiedzy "Nowe Media". Która jest kolejnym już etapem realizacji Projektu.
Podczas konferencji stworzone zostały dwa programy 14-dniowych praktyk zawodowych - osobny dla kucharzy i osobny dla kelnerów. Projekty te zrealizowane zostaną przez 90 uczestników i uczestniczek Projektu, którzy są aktywnymi zawodowo pedagogami z całego kraju.
Do udziału w tym wydarzeniu zaproszono przedstawicieli i przedstawicielki zarówno szkół zawodowych oraz przedsiębiorstw hotelarsko-gastronomicznych różnej wielkości. Ekspertkami odpowiadającymi za moderację dyskusji podczas konferencji zostały Hanna Szymanderska - autorka wielu książek i poradników kulinarnych, Renata Gut - Koordynatorka Gastronomii w Hotelu Sheraton w Warszawie, Grażyna Uścioska - Współwłaścicielka Restauracji Moonsfera w Warszawie oraz mgr inż. Małgorzata Świech-Twarowska - Dyrektorka Zespołu Szkół Gastronomiczno-Spożywczych w Olsztynie.
Podstawą dyskusji nad stworzeniem programów doskonalenia zawodowego były raporty z przeprowadzonych od marca do maja bieżącego roku spotkań diagnozujących. Spotkania te miały na celu zbadanie wiedzy 90 uczestników Projektu, by można było ocenić braki zasięg różnic między tym, czego uczniowie i uczennice uczą się w szkole i tym, czego wymaga od nich praca w rzeczywistych warunkach.
Wystąpienia prelegentów - Aleksandry Dołgao z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Mirosława Rynducha - Szefa Kuchni w Hotelu Termy Medical Warmia Parki w Pluskach oraz dr inż. Krzysztofa Lendziona z Fundacji Nowe Media stały się przyczynkiem do burzliwych dyskusji. Uczestnicy i uczestniczki Konferencji wspólnie z ekspertkami podzielili się na dwie grupy i zajęli się tworzeniem programu praktyk zagranicznych dla nauczycieli kucharstwa i kelnerstwa. Dyskusja trwała aż do godzin wieczornych kończąc pierwszy dzień Konferencji.
Podczas drugiego dnia zarysy programów doskonalenia zostały doprecyzowane i zamknięte, a uczestnikami i uczestniczkami konferencji zajęła się dr Marta Doroba - specjalistka z zakresu społecznego funkcjonowania kobiet i mężczyzn, która przedstawiła raport oceniający wiedzę uczestników i uczestniczek Projektu na ten temat.
Po zakończeniu prelekcji dr Doroba przeprowadziła warsztaty z zakresu równego traktowania i równych szans kobiet i mężczyzn, w których uczestnicy i uczestniczki konferencji wzięli czynny udział. Warsztaty zakończyły się wręczeniem certyfikatów potwierdzających uczestnictwo.
Konferencja "Doskonalenie Kadry Szkół Zawodowych z Branży HoReCa" była okazją do upowszechnienia tematyki związanej ze szkolnictwem zawodowym. Dzięki niej realizatorom Projektu udało się spojrzeć na Projekt oczami nauczycieli przedmiotów zawodowych jak i przedsiębiorców. Stworzone programy praktyk zostaną zrealizowane przez uczestników Projektu, a po jego zakończeniu udostępnione innym zainteresowanym.
|