|
Wątek:
|
Podróż z Krakowa do Gdańska zajmie pięć godzin?
|
Autor:
|
Czytelnik IP automat.*
|
Data wysłania:
|
2011-04-12 16:38
|
Temat:
|
Podróż z Krakowa do Gdańska zajmie pięć godzin?
|
Treść:
|
Aktualność: Pod koniec maja Polskie Koleje Państwowe mają podpisać kontrakt na 20 szybkich pociągów pendolino z francuską firmą Alstom. Najprawdopodobniej, maszyny osiągające prędkość 200 km/godz., pojawią się na trasie Kraków - Warszawa - Gdańsk w lutym 2014 r.
Dzięki nowemu taborowi trasa, którą pasażerowie pokonują obecnie w ok. osiem godzin, zajmie im dwie godziny mniej.
PKP Intercity ogłosił przetarg na nowy tabor. Do tej pory wpłynęła tylko jedna oferta - od konsorcjum, którego liderem jest Alstom. Propozycja spełniła warunki specyfikacji zamówienia.
Jeden skład pociągu będzie kosztował 20 mln euro. Koszt budowy i utrzymania zaplecza technicznego wyniesie 30 mln euro. Na inwestycje brakuje pieniędzy. PKP InterCity chcą złożyć wniosek o dofinansowanie z UE (chodzi o połowę potrzebnej kwoty). Resztę pieniędzy PKP chce uzyskać z kredytu zaciągniętego w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Jak powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Massel, pojawiła się już zgoda zarządu EBI na udzielenie finansowania dla inwestycji. Jeszcze nie zawarto żadnych umów. Zabezpieczeniem kredytu miałaby być umowa zawarta na okres 10 lat między przewoźnikiem a ministrem infrastruktury na świadczenie usług publicznych w przewozach, warta ok. 2 mld 800 mln zł.
Po podpisaniu kontraktu, pociągi zostaną dostarczone w trakcie kolejnych 32 miesięcy. Pierwszych osiem sztuk miałoby się pojawić na polskich torach najwcześniej na przełomie 2013 i 2014 r., zaś pozostałe 12 - za kolejne pół roku.
|