|
Wątek:
|
Droższa o 20% infrastruktura kolejowa - co na to przewoźnicy
|
Autor:
|
Czytelnik IP automat.*
|
Data wysłania:
|
2007-02-28 20:28
|
Temat:
|
Droższa o 20% infrastruktura kolejowa - co na to przewoźnicy
|
Treść:
|
Aktualność: Puls Biznesu podaje, że Urząd Transportu Kolejowego zatwierdzi nowy cennik na dostęp do infrastruktury kolejowej. Jest to dobra informacja dla PKP PLK jednak jak odnoszą się do niego przewoźnicy prywatni?
Jest to już czwarta wersja cennika, który ma obowiązywać od grudnia bieżącego roku. A jego wprowadzenie będzie nie lada problemem dla przewoźników prywatnych.
Dlaczego? W nowym cenniku zwiększone zostaną stawki opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej mimo obietnic ich obniżenia. Prywatni przewoźnicy już szacują, że będą płacić na rzecz PKP PLK nawet do 20% więcej niż dotychczas. Niepokojące jest również to, że ograniczy się działalność przewozowa co może być opłakane w skutkach dla całego polskiego rynku kolejowego.
Innym mocnym argumentem przewoźników jest fakt, że posługując się ustawą o transporcie kolejowym i rozporządzeniem z 30 maja 2006 r., zarządca infrastruktury musi przekazać nowy cennik Urzędowi Transportu Kolejowego na jedenaście miesięcy przed wprowadzeniem nowego rozkładu połączeń. Natomiast zgłoszenie stawek wymaga okresu czterech miesięcy przed złożeniem wniosków o przydzielenie tras. Wynika z tego, że nowy cennik powinien wejść w życie nie w grudniu a w sierpniu przyszłego roku.
Zbigniew Zarychta z PKP PLK twierdzi, że przy ustalaniu cennika brano pod uwagę wszystkie przepisy prawne, które w tym czasie weszły w życie. Dodaje również, że przewoźnicy mieli szanse zapoznać się z planami PKP PLK ponieważ każda kolejna wersja cennika była im przedstawiana. Planowane jest spotkanie stron w celu przedyskutowania wprowadzonych zmian zapowiada się więc ostra debata.
|