|
Wątek:
|
Internetowa rewolucja w autobusach
|
Autor:
|
Czytelnik IP automat.*
|
Data wysłania:
|
2010-12-03 10:56
|
Temat:
|
Internetowa rewolucja w autobusach
|
Treść:
|
Aktualność: W ostatnich latach sprzedaż produktów i usług przez internet stała się dla większości przedsiębiorców normalnością. Jedną z nielicznych branż, która najdłużej opierała się temu trendowi, byli przewoźnicy autobusowi. Rok 2010 przyniósł tu jednak spore zmiany - kilkanaście PKS-ów wdrożyło internetową sprzedaż biletów. Kolejni przymierzają się do tego kroku.
W międzymiastowej komunikacji w Polsce dominują autobusy. Podróżuje nimi ponad 550 mln pasażerów rocznie, czyli około dwa razy więcej niż koleją. Rynek ten jest mocno rozdrobniony, co jest efektem decyzji sprzed 20 lat o podziale narodowego przewoźnika PKS na 180 firm. Od tamtej pory część "PKS-ów" upadło, część zostało sprywatyzowanych, część przeszło w ręce samorządów, a część nadal należy do państwa. Powstało również wielu nowych przewoźników autobusowych - obecnie jest ich w Polsce kilkuset. Do niedawna bilety przez internet sprzedawał tylko jeden z nich - PPKS Warszawa, który stworzył na własną rękę system sprzedażowy.
W 2010 roku sytuacja się zmieniła. Obecnie pasażerowie mogą kupić już bilety online na kursy realizowane przez kilkunastu przewoźników: Veolia Transport, PKS Białystok, PKS Wschód, PKS Kraków, PKS Gorzów Wielkopolski, PKS Piotrków Trybunalski, PKS Radomsko, PKS Mrągowo, PKS Suwałki, PKS Bytów, PKS Gryfice, PKS Bełchatów oraz Szwagropol. Przewoźnicy ci skorzystali z systemu sprzedażowego uruchomionego przez serwis e-podróżnik.pl, co pozwoliło im na wdrożenie sprzedaży internetowej szybko i bez ponoszenia nakładów finansowych.
Pasażerowie mogą kupować bilety przez strony internetowe przewoźników oraz w portalu e-podróżnik.pl. Jest to wyszukiwarka rozkładów jazdy w Polsce i jedyna pozwalająca bezpośrednio porównać ofertę przewoźników autobusowych i kolejowych (Przewozy Regionalne, PKP Intercity). Jeśli po wyszukaniu danego połączenia, obok ceny przejazdu pojawia się ikonka "kup bilet", oznacza to, że na trasie tej akceptowane są bilety elektroniczne. Sam proces zakupu jest prosty: pasażer podaje dane, dokonuje płatności jak w każdym innym sklepie internetowym i otrzymuje bilet - w formie SMS"a lub drogą emailową do samodzielnego wydrukowania. Bilet kupiony online jest równoznaczny z rezerwacją miejsca siedzącego.
Obecnie przewoźnicy sprzedają bilety online głównie na trasach dalekobieżnych, ale rozważają poszerzenie tej oferty również o kursy lokalne. Siatka połączeń, na które można kupić elektroniczny bilet w serwisie e-podróżnik.pl już teraz jest dość gęsta. W najbliższych miesiącach kolejni przewoźnicy udostępnią podróżnym możliwość zakupu biletów jednorazowych przez internet, a na początku 2011 roku można będzie również doładowywać online bilety miesięczne, tzw. EM-karty.
|