Polskie lotnictwo będzie potrzebowało 23 tys. pracowników!
Tematyka:
Aktualność:
W najbliższych 5 latach, polskie lotnictwo będzie potrzebować około 23 tys. pracowników. Wiąże się to ściśle z rozwojem branży oraz starzeniem się kadry. W szkoleniu specjalistów ma pomóc tworzone na Śląsku, Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej.
W poniedziałek, 15 października bieżącego roku w Katowicach został podpisany list intencyjny w sprawie utworzenia Centrum, które będzie pierwsze tego typu w Polsce. Jest to wspólna inicjatywa Ministerstwa Transportu, ULC, Politechniki Śląskiej oraz Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego. W przyszłości politechnika zamierza uruchomić dzienne studia w tym kierunku.
Jerzy Polaczek, minister transportu zaznaczył - W ciągu ostatnich trzech lat liczba operacji lotniczych w polskiej przestrzeni powietrznej wzrosła o 70%. Tymczasem w branży lotniczej mamy do czynienia z ewidentną luką pokoleniową. Ta inicjatywa ma dać umocowanie zawodowe setkom absolwentów, wyspecjalizowanych w zakresie obsługi lotnictwa cywilnego nie tylko w Polsce, ale i w Europie.
Grzegorz Kruszyński, prezes ULC poinformował, że przyjmuje się, iż na każdy milion pasażerów, którzy korzystają z lotniska przypada około tysiąc osób, które są zatrudniane bezpośrednio na lotnisku, 3 tysiące osób wokół niego, czyli w usługach, handlu i innych oraz 15 tysięcy w całym regionie, który obsługuje port lotniczy. Dlatego też za wzrostem ruchu lotniczego idzie również wzrost zatrudnienia w tym sektorze.
Według ULC w bieżącym roku liczba pasażerów, którzy są odprawiani na polskich lotniskach przekroczy 19 mln, wobec ponad 15,3 mln rok temu. Daje to wzrost o ponad 30%.
Postępuje również decentralizacja ruchu. W ubiegłym roku 52,8% podróżnych skorzystało z lotniska w Warszawie, natomiast pozostali korzystali z portów regionalnych. Według szacunków około roku 2020 porty regionalne będą obsługiwać przynajmniej 60% pasażerów.
Eugeniusz Wróbel, wiceminister transportu podkreślił, że na rozwój największych portów regionalnych i na infrastrukturę nawigacyjną przeznaczono do 2013 roku około 350 mln euro w ramach programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko". Natomiast mniejsze, lokalne lotniska mogą otrzymać nawet 300 mln euro w regionalnych programach operacyjnych.
Wróbel wyznał - Trzeba pamiętać, że czeka nas nie tylko rozwój i modernizacja lotnisk i infrastruktury naziemnej, ale także nawigacyjnej. Do 2012 roku powinniśmy, według prognoz, zwiększyć pojemność polskiej przestrzeni powietrznej o 80-100%, między innymi przez wprowadzenie nowoczesnych systemów zarządzania przestrzenią, systemów nawigacyjnych oraz urządzeń łączności.
Przedstawiciele resortu oraz ULC zaznaczają, że obsługa lotnisk i przestrzeni powietrznej wymaga specjalistów. Potrzebni są fachowcy od nawigacji, ale też menedżerowie zaznajomieni z lotniskową specyfiką oraz specjaliści w zakresie organizacji pracy w branży lotniczej na różnych szczeblach. Lotniska będą potrzebować również pracowników, którzy zajmują się utrzymaniem pasów startowych, stanem technicznym samolotów, kontrolą lotów, bezpieczeństwem oraz obsługą pasażerów.
Powstające na Śląsku Centrum będzie zajmowało się organizacją i koordynacją kształcenia kadry dla całego sektora lotnictwa cywilnego. W tym celu będzie współpracować z technicznymi szkołami średnimi w regionie, organizować studia inżynierskie i magisterskie, studia podyplomowe, organizować kursy kwalifikacyjne, praktyki oraz staże studenckie i doktoranckie. Centrum ma również prowadzić prace i badania nad głównymi problemami lotnictwa cywilnego.
Politechnika Śląska ma zapewnić kadrę merytoryczną, przede wszystkim z wydziałów: transportu, budownictwa, architektury, automatyki, elektroniki i informatyki, organizacji i zarządzania, udostępnić infrastrukturę dydaktyczno-szkoleniową oraz skoordynować działania organizacyjne Centrum. Na politechnice działają już podyplomowe studia dla pracowników lotnisk w zakresie organizacji lotnictwa cywilnego w Unii Europejskiej.
ULC ma zapewnić Centrum między innymi autoryzację programów nauczania, wykładowców i egzaminatorów w zakresie objętym przepisami lotniczymi, a także nadzór, który zagwarantuje zgodność studiów, szkoleń i kursów z międzynarodowymi standardami lotnictwa cywilnego. Kruszyński uważa, że uruchomieniem kształcenia dla branży lotniczej interesują się również publiczne oraz prywatne ośrodki z Krakowa, Wrocławia i Bydgoszczy, jednak projekty nie są tam zaawansowane w takim stopniu jak na Śląsku.
GTL, spółka, która zarządza lotniskiem w Pyrzowicach ma udostępnić na potrzeby kształcenia posiadaną infrastrukturę.
Według założeń, w miarę rozwoju gospodarczego Polski, współczynnik mobilności obywateli przekroczy wartość 2, czyli każdy obywatel będzie dwa razy w roku latał samolotem. Wówczas polskie lotniska będą obsługiwały rocznie prawie 80 mln pasażerów. Według prognoz ULC po 2020 roku może to być już prawie 50 mln osób rocznie.