|
Wątek:
|
Małopolska: gotowa obwodnica Lubnia
|
Autor:
|
Czytelnik IP automat.*
|
Data wysłania:
|
2009-10-23 09:27
|
Temat:
|
Małopolska: gotowa obwodnica Lubnia
|
Treść:
|
Aktualność: 4-kilometrowa obwodnica Lubnia (Małopolska) na znanej w całej Polsce "zakopiance" jest już gotowa. Jak oceniają drogowcy, budowa tego ekspresowego odcinka jezdni stanowiła jedną z najtrudniejszych inwestycji drogowych w kraju. Inż. Krzysztof Lange z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podał informacje, że budowana od 2006 r. obwodnica Lubnia pochłonęła blisko 180 mln zł.
Przedsięwzięcie zakładało powstanie 4-kilometrowej dwupasmowej obwodnicy miejscowości Lubień o parametrach drogi ekspresowej oraz węzła drogowego w tejże miejscowości, a także prawie 7 km dróg towarzyszących. Powstało kilkanaście obiektów mostowych.
Jak powiedział Lange, to jedna z najtrudniejszych inwestycji drogowych w Polsce, ze względu na jej lokalizację, to znaczy tereny górskie oraz ciężkie warunki gruntowe oraz wodne. Dodał też, że wskutek tych uwarunkowań należało m.in. zbudować trzypoziomowe mury oporowe, których wysokość wynosi ok. 15 m.
Inwestycja warta ok. 180 mln zł (roboty budowlano-montażowe pochłonęły prawie 150 mln zł) została sfinansowana z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), a także Krajowego Funduszu Drogowego.
Po zakończeniu prac, od stolicy Małopolski do Lubnia pojedziemy dwupasmową trasą, z której ponad 16-km odcinek od Myślenic do Lubnia posiada parametry drogi ekspresowej.
Na trasie do Rabki-Zaborni, gdzie ma się rozpoczynać droga S7, jest jeszcze jeden jednojezdniowy odcinek mierzący 17 km. Zdaniem dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA Jacka Grygi, prace projektowe dla tej inwestycji są już w toku, zaś jej budowa rozpocznie się prawdopodobnie w 2011 r. i potrwa ok. trzy lata. W planach pozostaje najdłuższy w Polsce tunel drogowy o całkowitej długości 2 km.
|